Wraz z nadejściem sezonu świątecznego krajobraz zakupów online wyjątkowo tętni życiem. Jednak za sprawą święta wyprzedaży i zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia wzrasta niebezpieczeństwo, że padniemy ofiarą oszustwa.
Louis Vuitton, Rolex i Ray-Ban – to marki, których nikomu nie trzeba przedstawiać, cieszące się mianem produktów premium czy wręcz luksusowych. Któż nie chciałby wykorzystać okazję i zakupić taki produkt z 80 lub 90-proc. zniżką? Takie właśnie oferty dostarczane drogą mailową wykryli specjaliści cyberbezpieczeństwa z Check Point Research. Niestety, po kliknięciu kuszących linków, niczego niepodejrzewające ofiary są kierowane na strony internetowe, które jedynie podszywają się pod rozpoznawalne marki, a jednocześnie zachęcają do przekazania wrażliwych danych – np. numerów kart płatniczych.
- 90-proc. wyprzedaż brzmi zbyt pięknie, by była prawdziwa. I tak w rzeczywistości jest. Od wielu lat cyberprzestępcy starają się przejąć wrażliwe dane internautów generując fałszywe oferty znanych marek. Okazuje się, że proceder ten nadal jest skuteczny – zaznacza Wojciech Głażewski, country manager firmy Check Point Software w Polsce.
To jednak nie wszystko. Również sektor dostaw kurierskich wykorzystywany jest przez przestępców w tym okresie. W październiku Check Point Research zaobserwował 13-proc. wzrost (r/r) złośliwych plików ukrytych w e-mailach lub na stronach informujących o postępach w realizacji zamówień. Specjaliści zaznaczają, że powinniśmy zachować szczególną ostrożność otwierając tego typu wiadomości i strony internetowe.